Max Weber, kapitalizm i protestancka etyka pracy – fakty i mity (cz. 1)
Max Weber, kapitalizm i protestancka etyka pracy – fakty i mity (cz. 1)
Max Weber, kapitalizm i protestancka etyka pracy – fakty i mity (cz. 1)
Nasza wiara, choć jak najbardziej zakorzeniona w historii, jest przede wszystkim zakorzeniona w Ewangelii i ponadczasowych realiach życia, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. W to wierzyli reformatorzy. To było fundamentem ich nauczania o pracy i powołaniu.
Stworzenie i jego Stwórca
Stworzenie i jego Stwórca
Stworzenie i jego Stwórca
Z niełatwymi pytaniami odnoszącymi się do Boga będziemy się borykać przez większą część naszego życia i gdzieś po drodze wreszcie zrozumiemy, że znajdywanie odpowiedzi satysfakcjonujących nasze serce i umysł jest procesem naturalnie rozpiętym na całej rozciągłości tego, co nazywamy doczesnością.
Internetowa pycha, czyli chrześcijański “mój bój jest lepszy niż Twój”
Internetowa pycha, czyli chrześcijański “mój bój jest lepszy niż Twój”
Internetowa pycha, czyli chrześcijański “mój bój jest lepszy niż Twój”
Powinnam być zadowolona z siebie, że podjęłam się napisania tekstu na ten temat, prawda? Czyż nas wszystkich nie drażnią chrześcijanie, którzy wszczynają spory, publikują prowokacyjne posty oraz podburzają innych wierzących?
Byty duchowe w listach Pawła #2: Bogowie
Byty duchowe w listach Pawła #2: Bogowie
Byty duchowe w listach Pawła #2: Bogowie
Wielu czytelników może się już w tym miejscu zdziwić - czy chrześcijaństwo nie jest religią monoteistyczną, a więc głoszącą istnienie jedynego Boga Stwórcy? A jednak w pismach Pawła słowo theos (θεός) pięć razy pojawia się w odniesieniu do innych bytów duchowych. By zrozumieć, co w tych pięciu przypadkach apostoł ma na myśli, należy uważnie przyjrzeć się temu, co na temat bogów jako realnie istniejących bytów ma do powiedzenia Stary Testament.
W poszukiwaniu odpowiedzi
W poszukiwaniu odpowiedzi
W poszukiwaniu odpowiedzi
Z niełatwymi pytaniami odnoszącymi się do Boga będziemy się borykać przez większą część naszego życia i gdzieś po drodze wreszcie zrozumiemy, że znajdywanie odpowiedzi satysfakcjonujących nasze serce i umysł jest procesem naturalnie rozpiętym na całej rozciągłości tego, co nazywamy doczesnością.
Ona czy On? Jak zwracać się do osób transseksualnych?
Ona czy On? Jak zwracać się do osób transseksualnych?
Ona czy On? Jak zwracać się do osób transseksualnych?
Jak wobec roszczeń ruchu LGBT powinni zachować się chrześcijanie? Czy powinniśmy zwracać się do osób, które twierdzą, że są transseksualne, zgodnie z ich życzeniem? M.in. na te pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym felietonie, zapraszam do lektury.
Jak czytać Biblię #4: Literacka różnorodność Pisma Świętego
Jak czytać Biblię #4: Literacka różnorodność Pisma Świętego
Jak czytać Biblię #4: Literacka różnorodność Pisma Świętego
Żeby należycie zrozumieć Biblię, musimy zatem być świadomi jej literackiej różnorodności. Na jej kartach znajdziemy między innymi poezję miłosną, psalmy, teksty prawne, rodowody, opowieści, zbiory przysłów, listy, mowy prorocze i apokaliptyczne wizje.
Byty duchowe w listach Pawła #1: Aniołowie
Byty duchowe w listach Pawła #1: Aniołowie
Byty duchowe w listach Pawła #1: Aniołowie
Nie sposób w pełni zrozumieć Pawłowej teologii, w tym również jej sedna, a więc osoby i zbawczego dzieła Jezusa Chrystusa, bez uważnego przyjrzenia się poruszanym przez niego zagadnieniom związanym ze światem duchowym, choćby dlatego, że również krzyż i zmartwychwstanie Jezusa Paweł interpretuje przez pryzmat istnienia wspomnianych zwierzchności i władz oraz ich roli w świecie. Niniejszy artykuł jest pierwszym z serii, w której przyjrzymy się kilku spośród wielu terminów używanych przez Pawła na określenie bytów duchowych.
Między homofobią a hipokryzją
Między homofobią a hipokryzją
Między homofobią a hipokryzją
Jest to absolutnie możliwe, aby utrzymać szyki w przekonaniu o nieomylności Pisma, a równocześnie nie popaść w żadną z form ślepego fundamentalizmu. Jest to także konieczne, aby chrześcijanin stojący na wielkim skrzyżowaniu zachodniej kultury umiejętnie zademonstrował tę możliwość bacznie przyglądającemu się światu.
Jak czytać Biblię #3: Tło historyczno-kulturowe
Jak czytać Biblię #3: Tło historyczno-kulturowe
Jak czytać Biblię #3: Tło historyczno-kulturowe
Znajomość historii starożytnej, geografii biblijnej oraz literatury międzytestamentalnej pomaga nam zrozumieć świat autorów i pierwotnych odbiorców Biblii. Dlatego warto czytać książki o historii i archeologii, literaturę starożytną oraz atlasy biblijne. Bardzo pomocne są też komentarze historyczno-kulturowe, które dostarczają nam najważniejszych informacji na temat tła poszczególnych fragmentów biblijnych.
Kto i dlaczego zwolnił Jonathana Edwardsa?
Kto i dlaczego zwolnił Jonathana Edwardsa?
Kto i dlaczego zwolnił Jonathana Edwardsa?
W kontekście tego wszystkiego zdumiewający może być fakt, że zbór w nowoangielskim mieście Northampton – gdzie Edwards służył jako pastor przez dwadzieścia trzy lata i gdzie był jednym z głównych Bożych narzędzi w doprowadzeniu do wielkiego ożywienia religijnego – w roku 1750 podjął decyzję o zwolnieniu go z obowiązków duszpasterskich. Co było powodem tej zaskakującej decyzji?
Jak to było z kobietami we wczesnym Kościele? Odpowiedź na film pastora Włodarczyka
Jak to było z kobietami we wczesnym Kościele? Odpowiedź na film pastora Włodarczyka
Jak to było z kobietami we wczesnym Kościele? Odpowiedź na film pastora Włodarczyka
Pastor Michał Włodarczyk nagrał jakiś czas temu na swoim kanale na YouTube serię trzech filmów na temat roli kobiet w Kościele. Zainteresowała mnie trzecia część, w której pastor mówi o roli kobiet we wczesnym Kościele. (...) Chciałbym w tym tekście odpowiedzieć na argumenty, które padają we wspomnianym filmie. Zgadzam się z pastorem Włodarczykiem, że musimy pozwolić tekstowi kształtować nasze przekonania. Nie podzielam jednak jego poglądu, iż Nowy Testament pokazuje wymienność ról mężczyzn i kobiet w Kościele.
Jak czytać Biblię #2: Kontekst
Jak czytać Biblię #2: Kontekst
Jak czytać Biblię #2: Kontekst
Biblia nie jest zbiorem wersetów, ale raczej ksiąg, które przemawiają do nas jako całości. Poszczególne fragmenty biblijne nie są więc osobnymi jednostkami, które mogą być odczytywane w oderwaniu od całego wywodu, ale jego częściami składowymi. Żeby zrozumieć całość, musimy zapoznać się ze wszystkimi jej fragmentami, ale też, żeby zrozumieć poszczególne części, musimy umieścić je w kontekście całego tekstu.
1 2 3 17